Veel bedrijven in het mkb doen weinig aan digitalisering. Dat heeft volgens Deborah Nas, innovatie-expert en hoogleraar Strategic Design for Technology-based innovation aan de TU Delft, alles te maken met een gebrek aan kennis. “Als je het niet begrijpt, zie je de waarde niet en dan ga je het ook gewoon niet doen.” Nas gaat in gesprek met techjournalist Remy Gieling tijdens de Smart Business Week van De Ondernemer en AWS, op zoek naar antwoorden.

Volgens de hoogleraar lopen ondernemers daardoor de kans om irrelevant te worden. “In het mkb is het: onbekend maakt onbemind. Maar het gaat juist om het hebben van een visie. De wereld verandert en je moet mee. Doe je dat niet, dan ga je achter de feiten aanlopen.”

Gieling stipt aan dat bedrijven uit het mkb niet digitaliseren, omdat het ‘vaak een beetje te goed gaat’. Nas beaamt dat. “Het moeilijke van innovatie en verandering is altijd dat het geen noodzaak is als het redelijk voor de wind gaat. En als het slecht gaat, is er geen geld.”

Rol directeur kan drempel vormen

Daarnaast speelt de aanwezigheid van een directeur-grootaandeelhouder (DGA) een rol volgens de innovatie-expert. “Dit soort bedrijven hebben vaak een DGA met een sterke positie, die ideeën heeft en verwacht dat deze uitgevoerd worden. Wanneer deze persoon geen affiniteit heeft met digitalisering, is het daarom lastig om op dit vlak stappen te zetten.”

“Je moet je voorstellen”, schetst Nas: “Jij moet de directeur, die beschikt over een sterke visie, overtuigen van hetgeen waar hij of zij misschien de waarde niet van inziet, namelijk digitalisering. Dat gaat niet gebeuren.”

Start-ups doen het beter

De hoogleraar ziet bij start-ups in veel grotere mate digitalisering plaatsvinden. “Het grote voordeel van die startups is natuurlijk dat ze nog klein en flexibel zijn, dus die staan per definitie open voor nieuwe technologieën en zijn continu aan het experimenteren. De startups die dat heel goed doen, denken ook al meteen na over een meer modulaire aanpak van hun it-architectuur, zodat je makkelijk kunt upgraden, kan switchen van supplier.”

Die aanpak staat volgens Nas in groot contrast met ‘logge’ corporates. “Elke corporate die ik ken gebruikt wel een systeem dat dertig jaar oud is, waarvan één man van 64 weet hoe het werkt en change requests kan uitvoeren. Iedereen weet: ‘oh mijn God, die gaat volgend jaar met pensioen’, maar steekt z’n kop in het zand.”

Gebruik oude systemen creëert problemen

Het gebruiken van oude systemen kan tot meer problemen leiden. “Het blokkeert alles. Ik heb bij bedrijven aan innovatieprojecten gewerkt, waar werd gezegd: we zijn een nieuw billing systeem aan het bouwen, dat is over een half jaar klaar en dan kunnen we deze nieuwe diensten gaan ontwikkelen. Nou, een half jaar later blijkt het niet klaar te zijn. En nog een jaar later trekken ze de stekker uit het project, na anderhalf miljoen euro kosten. Omdat het gewoon toch niet gaat lukken op de één of andere manier.”

 

Geverifieerd door ExactMetrics